När ingen berättat

Ofta tar vi för givet att andra har samma grundkunskap som vi. Men om och om igen inser jag att mina barn inte fått lära sig många av våra grundläggande "sanningar" om hur världen fungerar. Lisa suger nu in kunskap som en svamp, men tidigare har hon mest levt i sin fantasivärld där vardagliga "sanningar" inte betytt så mycket. Hon har med andra ord mycket att ta igen, mycket kvar att lära.
Iförrgår blev jag än en gång påmind om detta.
Det var höstpremiär på "Vem vill bli milionär", ett program hon älskar. Först ut var en kvinna som påbörjade sin tid i heta stolen under det sista avsnittet före sommaruppehållet. När Lisa såg henne sitta i heta stolen utbrast hon :
VAD LÄNGE HON HAR SUTTIT DÄR!
Min spontana reaktion var skrattet. Men sedan fick jag förklara för henne att programmen är inspelade i förväg. Att hon inte suttit och väntat i stolen hela sommaren. Tror att det är hög tid för mig att fånga alla små ögonblick, när hon är mottaglig och börja förklara den omvärld hon äntligen är mogen att ta in.
kramis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0